SJEKKLISTE FOR LÅNERE SOM HAR PROBLEMER MED Å SKRIVE UT Det er en del tilfeller av lånere/studenter som ikke får skrevet ut på biblioteket, uten at de får feilmelding. Det bare skjer ikke noe, og det blir ikke lagt noen jobb i printerkøen. Har gått noen runder med Drift om dette, og her er sjekklisten/det vi kan svare når vi står ovenfor slike lånere: 1. Jeg er logget inn på Windows og prøver å skrive ut, men finner ikke skriveren Bookman som alternativ. Da må Bookman installeres som skriver hos brukeren, det gjøres slik: a) Velg Microsoft-symbolet nederst til venstre på skjermen. b) Velg "Devices and Printers" c) Velg "Add new printer" d) Velg "Add a network, wireless or Bluetooth printer" e) Velg "The printer that I want isn't listed" f) Velg "Select a shared printer by name" -- tast inn følgende: \\winprint64\bookman\ Du vil se en liste med skrivernavn komme opp før du er ferdig med å skrive, og kan velge bookman fra den listen. g) Nå installeres skriveren i løpet av 10-30 sekunder. h) Bekreft et par ganger ved å velge "Next" på de neste par oppsprettsvinduene. 2. Jeg kan velge Bookman, men det kommer ikke ut noen utskrift på skriveren. Sjekk om det er tomt for papir, etterfyll papir om nødvendig. 3. Jeg kan velge Bookman, og det er papir i skriveren, men jeg får ikke ut noen utskrift. Er du matnat-bruker eller fra et annet fakultet? Brukere fra annet fakultet kan ikke skrive ut, men de kan logge seg inn på Windows (men kan ikke logge inn på Linux). 4. Jeg er matnat-bruker, men får ikke ut noen utskrift. Har du sjekket skriverkvoten din? Hvis den er tom, får låneren naturlig nok ikke skrevet ut -- men h?n får ikke feilmelding/forklaring heller. Bruker kan sjekke skriverkvoten sin ved å logge inn (i nettleseren) på https://brukerinfo.uio.no/logon.php -- velg Printing i menyen som kommer opp etter innlogging. Dersom utskriftskvoten er brukt opp kan ikke brukeren skrive ut mer før kvoten blir fornyet. Studenter kan fornye sin utskriftskvote via Studentweb, informasjon om dette finnes her: http://www.uio.no/studier/admin/utskrifter/ (Denne websiden er også slått opp på tavlen i biblioteket, ved siden av skriveren bookman.) 5. Jeg er fra Matnat, og jeg har positiv skriverkvote, men jeg får ikke ut noen utskrift. Har du skiftet passord idag eller siste 24 timer? Hvis ja, blir det fort forskjellige problemer, fordi ulike maskiner og applikasjoner oppdaterer passordet på forskjellige tidspunkter, og da kan printerserveren få problemer. ANDRE SPØRSMÅL 1. Hvordan kan jeg få svart/hvitt utskrift? Jeg ønsker å spare på utskriftskvoten min ved å ikke skrive ut i farger. Alle skriverne i Ole Johan Dahls hus er fargeskrivere, slik at det finnes ikke noen valgmulighet for svart/hvit skriver. Forøvrig er det ingen prisforskjell mellom det å skrive ut med farger og det å skrive ut i sort/hvitt. 2. Jeg vil skrive ut et dokument som er litt større enn det jeg har igjen på skriverkvoten, hva skjer da? Hele dokumentet skrives ut, deretter sitter du med en negativ skriverkvote, og da kan du ikke skrive ut mer før kvoten blir fornyet. Studenter kan fornye sin utskriftskvote via Studentweb, informasjon om dette finnes her: http://www.uio.no/studier/admin/utskrifter/ (Denne websiden er også slått opp på tavlen i biblioteket, ved siden av skriveren bookman.) 3. Skriveren sier at "Tray 3 is empty", men det er masse papir i skuffen og det hjelper ikke å åpne/lukke skuffen, og heller ikke å slå printeren av og på? Det kan være at sliderne i skuffen er litt ute av stilling, dvs. utenfor "A4"-settingen. Da skjønner ikke skriveren at den har vanlig A4-papir noe sted. Justering av sliderne tilbake til dit de skal være for A4 kan løse problemet. -- Thomas Gramstad / 2013-11-25 http://folk.uio.no/thomas/ifi2/utskriftsproblemer-sjekkliste.txt This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway License. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/