Copyright Thomas Gramstad 2007
Ny Tid nr. 39 2007, 5.-11. oktober, s. 37
Kjeden Gina Tricot har invadert Norge. Dette er ikke noen nyhet, det skjedde for noen måneder siden. Da ble Oslo overklistret med plakater med Gina Tricots modellkvinne, og nå er hun tilbake igjen i en ny kampanje. Gina Tricot-idealet består av en voksen kvinnes hode på et barns kropp - et spinkelt og underernært barn. Denne plakaten minner meg mest av alt om et manipulert bilde der et løvehode ble satt på en kyllingkropp. Gina Tricots budskap til norske kvinner er klart og utvetydig: idealet er en fyrstikk-kropp der man bare må lure på hvor lenge en kvinne med en slik kropp kan stå oppreist før det skrøpelige fyrstikk-stativet faller sammen og knuses under hodets vekt. Blodtilførselen til hodet har tydeligvis blitt stengt av allerede - ansiktsuttrykket er dødere enn en dinosaur. Gina Tricot har tydeligvis bare én enkelt modell (eller kanskje de alle ser helt like ut, en masseprodusert kloning?). I den nye kampanjen er riktignok fyrstikk-kyllingens kropp mer tildekket, da det nå tydeligvis skal reklameres for bukser og gensere. Men den uniforme og konformerende anoreksi-dyrkingen er fortsatt tydelig. Det er nærmest en kampanje for å kastrere alle helsemessige, individfremmende og feministiske fremskritt som har vært gjort i Norge. Jeg skulle likt å vite hvordan norske kvinner og jenter oppfatter Gina Tricot og kampanjene deres?
Dette dokumentets adresse:
https://home.nuug.no/~thomas/fri/fyrstikk-kylling.html
Forfatterens adresse:
thomas@gramstad.no