Kommentar i Nettavisen 26.01.2024 Thomas Gramstad (El-busser idag og i fremtiden) Jeg foreslo at el-bussene i Oslo skal få kortere ruter og flere ladepunkter. Dette ble møtt med at det ville bli dyrt å kjøpe inn dobbelt så mange eller 4 ganger så mange el-busser. Jeg har ikke sagt at det skal kjøpes inn flere el-busser av den samme typen, og mener heller ikke det. Ikke en gang Ruter mener det (tror/håper jeg). Mitt forslag om kortere ruter innebærer at de nåværende bussene kan være (litt) i bruk -- noe som er åpenbart bedre enn at de står stille og er ute av drift! Flere ladepunkter ville innebære at bussene kan brukes mer. Ja, det vil koste litt mer penger -- det er dumt (av Ruter) å alltid velge billigst, det blir dyrere i det lange løp. Fordi det som er billigst pådrar seg ekstra problemer og utgifter. Det finnes bedre el-busser som er tilpasset og testet mot vinterdrift. Jeg håper at Ruter har vett nok til å velge slike el-busser ved neste innkjøp. Men jeg tviler litt på det. Så lenge bussdriften er fragmentert i masse småselskaper med ansvarspulverisering som kan skylde på hverandre, vil de fortsette med mange dårlige valg som ikke henger sammen over tid eller over selskapsgrenser. (Tilsvarende gjelder for tog/jernbane som er fragmentert på lignende måte.) Et annet eksempel er at en bør ha reservekapasitet, uansett hvilken busstype en velger. Men Ruter har valgt bort å ha reservekapasitet, ut fra kortsiktig markedstenkning. Noen hevder at det finnes nye, "rene" dieselbusser og at det bør velges i neste innkjøpsrunde. Jeg er skeptisk, både på grunn av de stinkende og forurensende dieselbussene som brukes hele året i Oslo per idag, og fordi fossil-tilhengere ofte gir inntrykk av å være personer som ikke bryr seg om problemer og plager med luftforurensning. Alt som forurenser mer på iskalde vinterdager under det stillestående luftlokket over Oslo er ille. Bedre el-busser enn de nåværende virker derfor som det beste alternativet for fremtiden. Kanskje også trolley-busser i sentrale bystrøk. Når det gjelder temperaturen ombord: Det jeg egentlig ønsker er at bussene kunne lære av T-banen. På T-banen er det aldri for kaldt eller for varmt. T-banen har alltid riktig temperatur -- uansett årstid, uansett linje, uansett tid på dagen. T-banen har virkelig knekt temperatur-koden. De som jobber med bussene burde sendes på kurs hos T-banen. En annen ting bussene kunne lære av T-banen er at buss-sjåfør bør få sitt eget avlukke ("kupé") slik som på T-banen (og på blåtrikken og på toget). Mest for sikkerhet og for at føreren ikke skal forstyrres. Men dette vil også gjøre det mulig for sjåføren å ha en annen temperatur inne hos seg enn i resten av bussen. Da kan passasjerene i bussen få ha en mer normal temperatur tilpasset det tøyet de har på seg. Bussen skal ikke være en peisestue. Dette problemet er størst om høsten og våren, men det er ikke uvanlig i stappfulle busser på normale vinterdager heller. Peisestue-bussen kan nok føles bra de første 5 minuttene når man kommer inn fra kulda en vinterdag -- men hva om man skal lenger avgårde enn 5 minutter, sitte på bussen i 15 minutter eller mer i 29 grader, og ikke har mulighet for å ta av seg yttertøyet fordi bussen er stappfull? Da blir man våt av svette, går av bussen i kulda, fryser og har gode sjanser for å bli syk. Særlig med ekstra mye virus fra lufta i den stappfulle bussen i tillegg. For min egen del velger jeg T-bane dersom det er mulig. Standarden er så mye høyere på alle måter. Bussen er en nødløsning når alle andre alternativer er fraværende. Nå kom det akkurat en nyhetsmelding om at mange busser/linjer er innstilt pga sikkerhet(!) helt frem til påske(!!). Det at bussen faktisk kjører er jo viktigere enn forholdene ombord, men det går an å diskutere begge deler. Særlig når begge deler påvirkes minst like mye av (dårlige) politiske valg som av vær og snø.